Boende

Markeringar på Ronneby GK 2021

Det händer en del på och vid sidan av banan på klubben. Då är det inte bara röjning och fågelholkar det handlar om, utan även när det gäller markeringarna på banan.
De gula pinnarna har bytt färg till rött! Vi har konstaterat att det inte finns något behov av gula pinnar vid våra diken, röda har samma funktion.

Dock finns det fortfarande gula plattor, och dem hittar man runt dammen på hål 5.
Gult innebär att man bara får droppa i flagglinjen eller slå en ny boll från föregående plats.

Röd pinne innebär a) droppa inom två klubblängder, eller b) dropp i flagglinjen.
I ett rött Pliktområde får man numera grunda klubban och ta bort lösa föremål, men man får inte droppa i hindret. Man behöver inte hitta bollen, men skall veta var den skar hindret.

Röd pinne med vit topp innebär: Du får droppa på andra sidan hindret, ej närmare hål.
Detta gäller på vår bana endast diket mellan hål 4 och 6.

Blå pinne: Mark Under Arbete (MUA). Spel är tillåtet, annars gäller närmaste vägen ut och det som enklast benämns Bollpunkt. (Den punkt där bollen kan ligga och du har full lättnad från det du droppar för.) Från den punkten får du droppa inom en klubblängd. Läs Regel 16.

Blå pinne med grön topp: Har ersatt den Blå-Vita pinnen. Spel förbjudet. Två slags plikt.
Du får inte heller ta din stans i området.

De vita pinnarna har fortfarande samma funktion. På RonGK har vi ingen Lokal Regel som säger att man kan droppa med två slags plikt om bollen är Out-of-Bounds.

OBS! Den viktigaste regeln för många tillfällen: Man kan alltid slå en NY boll, från föregående plats! Med ett slags plikt.

Vänliga hälsningar
Claes Friberg